Orange prezentuje wyniki za I kwartał 2018 – znowu straty…
2017 | 2018 | |||||
I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | I kw. | ||
Liczba Klientów (tys.) | ||||||
Telefonia komórkowa (karty SIM) | 15272 | 14 555 | 14 358 | 14 424 | 14 368 | |
zmiana | -527 | -717 | -197 | 66 | -56 | |
post-paid | 9452 | 9573 | 9 662 | 9 726 | 9 747 | |
zmiana | 190 | 121 | 89 | 64 | 21 | |
pre-paid | 5820 | 4983 | 4 696 | 4 698 | 4 621 | |
zmiana | -717 | -837 | -287 | 2 | -77 | |
Internet mobilny | 1364 | 1334 | 1 287 | 1 231 | 1 164 | |
zmiana | -13 | -30 | -47 | -56 | -67 | |
Stacjonarne usługi głosowe | 3859 | 3809 | 3 744 | 3 684 | 3 613 | |
zmiana | -73 | -50 | -65 | -60 | -71 | |
Dostęp szerokopasmowy | 2269 | 2323 | 2 377 | 2 438 | 2 477 | |
zmiana | 63 | 54 | 54 | 61 | 39 | |
ADSL | 1451 | 1407 | 1 367 | 1 324 | 1 278 | |
zmiana | -52 | -44 | -40 | -43 | -46 | |
Światłowód | 117 | 145 | 176 | 214 | 248 | |
zmiana | 29 | 28 | 31 | 38 | 34 | |
Stacjonarny dostęp bezprzewodowy | 260 | 328 | 377 | 433 | 475 | |
zmiana | 69 | 68 | 49 | 56 | 42 | |
TV | 775 | 792 | 814 | 848 | 875 | |
zmiana | 9 | 17 | 22 | 34 | 27 | |
Klienci usług pakietowych | 938 | 1084 | 1 195 | 1 306 | 1 376 | |
zmiana | 103 | 146 | 111 | 111 | 70 | |
Kwartalne ARPO w zł/m-c | ||||||
Usługi wyłącznie komórkowe | 21,8 | 23,5 | 23,5 | 23 | 22 | |
zmiana | 1,7 | 0,0 | -0,5 | -1,1 | ||
post-paid bez M2M | 32,8 | 32,9 | 30,9 | 30,3 | 29,2 | |
zmiana | 32,8 | 0,1 | -2,0 | -0,6 | -1,1 | |
pre-paid | 9,3 | 11,3 | 13 | 12,6 | 11,9 | |
zmiana | 9,3 | 2,0 | 1,7 | -0,4 | -0,7 | |
Usługi konwergentne | ||||||
dla klientów indywidualnych | 112,5 | 105 | 102,8 | 103,1 | 100,8 | |
zmiana | -7,5 | -2,2 | 0,3 | -2,3 | ||
Usługi stacjonarnego dostępu | ||||||
szerokopasmowego | 38,5 | 36,9 | 37,1 | 37,1 | 36,9 | |
zmiana | -1,6 | 0,2 | 0,0 | -0,2 | ||
Usługi stacjonarnego dostępu | ||||||
wąskopasmowego | 58 | 57,3 | 58,8 | 56,6 | 56,6 | |
zmiana | -0,7 | 1,5 | -2,2 | – |
Zgodnie z wymogami prawa, Orange podało do wiadomości publicznej wybrane dane finansowe i operacyjne. Czy ma się czym pochwalić? Wyniki pokazują, że firma jest na etapie zmiany strategii i większość zysków będzie teraz osiągać ze sprzedaży usług konwergentnych. Jednak póki co, nadal odnotowuje straty. Zobaczmy co działo się w Orange na przestrzeni ostatnich 3 miesięcy!
>>Sprawdź jaki jest najtańszy abonament!<<
Stabilny zysk EBITDA a przy tym straty
Zacznijmy od graficznej prezentacji najważniejszych danych. Poniższa tabela przygotowana przez operatora pokazuje czarno na białym jaki był wpływ zmian w strategii firmy na jej przychody.
Kluczowe wskaźniki (w mln zł) | 1 kw. 2018
(MSSF 15) |
1 kw. 2018
(MSR 18) |
1 kw. 2017
(MSR 18) |
Zmiana (MSR 18) |
przychody | 2 710 | 2 766 | 2 818 | -1,8% |
EBITDA | 674 | 746 | 748 | -0,3% |
marża EBITDA | 24,9% | 27,0% | 26,5% | +0,5 pp |
zysk operacyjny | 33 | 105 | 109 | -3,7% |
zysk/strata netto | -50 | 8 | 39 | -79,5% |
nakłady inwestycyjne | 388 | 388 | 385 | +0,8% |
organiczne przepływy pieniężne | -155 | -155 | -254 | nd. |
skorygowane organiczne przepływy pieniężne1 | -152 | -152 | -254 | nd. |
Ja widać EBITDA wygląda podobnie jak w zeszłym roku, jednak w kwestii przychodów, Orange odnotował stratę w porównaniu z przychodami sprzed roku. Prezes Zarządu komentuje wyniki z I kwartału w ten sposób: “W pierwszym kwartale, zgodnie z przyjętymi w planie strategicznym Orange.one priorytetami, nadal koncentrowaliśmy się na wartości: promując konwergencję, monetyzując inwestycje w sieć światłowodową i kontynuując transformację działalności. To kluczowe czynniki warunkujące sukces naszej strategii przywrócenia wzrostu”. Faktycznie firma bardzo promowała i nadal promuje łączenie usług w ramach Orange Love. I na ten moment 2/3 bazy indywidualnych klientów ofert konwergentnych (czyli mających w Orange abonament i numer stacjonarny) korzysta właśnie z Orange Love. Nie da się jednak ukryć, że de facto firma odnotowała spadek przychodów. Jak tłumaczy swoje wyniki finansowe?
Wyniki finansowe Orange
Na dzień 1 kwietnia 2018 r. przychody Orange wyniosły 2 766 mln zł, czyli o 52 mln zł mniej niż przed rokiem. Według operatora na taki stan wpłynęły 4 główne czynniki:
- Nastąpił duży wzrost przychodów z usług konwergentnych i dosprzedaży nowych usług, jednak towarzyszył mu spadek przychodów z usług wyłącznie komórkowych i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, “na który wpłynęła migracja do ofert konwergentnych, koncentracja na wartość określona w cenach usług oraz konkurencja na rynku”.
- Przychody z usług konwergentnych rosną i zaczynają coraz bardziej równoważyć spadek przychodów z usług wyłącznie komórkowych i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. “Połączone przychody tych kategorii zmniejszyły się w 1 kw. o 5% w ujęciu rocznym wobec spadku o 6% i 7% rok-do-roku odpowiednio w 4 kw. i 3 kw. 2017 roku”.
- Nastąpił zdecydowany spadek przychodów ze sprzedaży sprzętu “wynikające z ograniczenia subsydiów do telefonów i zwrotu ku ofertom bez telefonu”.
- “(…) umowa roamingu krajowego z Play i wzrost międzynarodowego ruchu międzysieciowego korzystnie wpłynęły na przychody hurtowe”.
Również jeśli chodzi o zysk netto istnieje ogromna różnica między wynikami z pierwszego kwartału br., a wynikami z pierwszego kwartału 2017 r. W tym roku zysk netto wyniósł 8 mln zł, a w zeszłym 39 mln zł. Orange uzasadnia tę różnicę wzrostem kosztów finansowych netto, które w I kwartale zeszłego roku były bardzo niskie.
Podsumowanie
Ogólnie rzecz ujmując Orange traci klientów indywidualnych, chcących korzystać jedynie z usługi abonamentowej lub oferty na kartę. Trudno się temu dziwić. Konkurencja oferuje znacznie niższe stawki, a cena ma decydujące znaczenie przy wyborze operatora dla ogromnej większości ludzi. Orange nie planuje jednak specjalnie ulepszać tego sektora swoich usług, żeby przyciągać rzesze. Stawia raczej na łączenie usług i w nim widzi sposób na przyszły zdecydowany wzrost przychodów.
Sami możecie szczegółowo możecie przeanalizować raport Orange, klikając w niego tutaj.
A co Wy myślicie o Orange? Podoba Wam się jego polityka?