Vectra przejmie Multimedia? O ile dostanie zgodę…
Nie tak dawno temu słychać było o przymiarkach UPC do przejęcia Multimediów. Cała akcja nie doszła jednak do skutku ze względu na niemożność dojścia stron do porozumienia wobec warunków narzuconych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Zaznaczamy w tym miejscu, że UPC to na ten moment największy gracz oferujący telewizję kablową na polskim rynku. Obsługuje około 1,4 mln abonentów. Tymczasem druga co do wielkości jest Vectra (970 tys. abonentów pod koniec ub.r.), a trzecim Multimedia (753 tys. na koniec ub. r.). Teraz usłyszeliśmy, że Vectra przejmie Multimedia. Oczywiście tylko, jeśli otrzyma na to zgodę od UOKiK. A czy otrzyma?
Vectra przejmie Multimedia?
Jeśli Vectra przejmie Multimedia, razem będą mieli więcej klientów niż dotychczasowy lider – UPC. W sumie będą obsługiwać 1,65 mln klientów. Co na to UOKiK? Jeszcze nie wiadomo… Może się okazać, że wyrazi zgodę, ale z wyłączeniem pewnych rynków z transakcji. Argumentem dla takich postanowień może być obawa o ograniczenie w niektórych miastach konkurencji. A skąd w ogóle takie dążenie do łączenia się?
Po co się łączyć?
Prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej zauważa, że jest to krok w dobrą stronę. Wspomina o silnej presji wywieranej na lokalnych operatorów TVK przez takie firmy jak Orange. Swoje usługi w różnych budynkach oferuje czasem nawet 4 lub 5 różnych operatorów, dlatego połączenie Vectry i Multimediów nie doprowadzi do zmniejszenia konkurencji. A czy może być zagrożeniem dla mniejszych, lokalnych dostawców sieci kablowej? Nie. One w naturalny sposób znalazły już swoją niszę.
Ważnym powodem dla łączenia się firm działających w tym samym sektorze są synergie kosztowe. W przypadku łączenia się podmiotów, działających na różnych obszarach (np. mobile i stacjonarne) możliwe są także ogromne synergie przychodowe. Przedsiębiorstwa mogą wtedy oferować swoim klientom dosprzedaż nowych usług. Oznacza to ogromny potencjał, znacznie większy niż przy synergiach kosztowych. Oczywiście mamy wtedy do czynienia także z synergiami na kosztach inwestycyjnych.
Vectra konsekwentna w swojej strategii
Działanie Vectry doskonale wpisuje się w konsekwentnie prowadzoną przez nią politykę rozrostu poprzez wchłanianie mniejszych. Do tej pory byli to jednak zdecydowanie mniejsi, raczej lokalni gracze. Multimedia to już większa firma, o większym zasięgu. Co istotne właśnie dla Multimediów to przejęcie mogłoby mieć zasadnicze znaczenie. Znaczenie na zasadzie być lub nie być. Firma wyczerpała większość możliwości rozwoju, a po fiasku niedoszłego przejęcia jej przez UPC pojawiła się potrzeba stworzenia nowej strategii. Nie widać jednak, żeby takowa faktycznie powstała…
Tym bardziej więc czekamy na orzeczenia UOKiK w sprawie przejęcia Multimediów przez Vectrę…