Play obronił pozycję lidera – wyniki Play za rok 2018
Fioletowy operator przedstawił właśnie swoje wyniki za IV kwartał 2018 rok, a przy okazji także za cały ten rok. Dane pokazują, że operatorowi udało się obronić tytuł lidera wśród telekomów w kwestii ilości posiadanych klientów, przychodów oraz rentowności netto. Przyjrzyjmy się liczbom!
Sprawdź też operatorzy komórkowi w Polsce i najlepszy internet domowy.
Wyniki Play za rok 2018
Oto krótka lista najważniejszych osiągnięć Play z zeszłego roku:
- ponad 15 mln klientów i wzrost liczby klientów abonamentowych
- wzrost liczby klientów kontraktowych o ok. 360 tys. r/r (z 9430 w 2017 r. do 9866 w 2018 r.) i niski wskaźnik odpływu – 0,8%.
- przychody wyższe o 2,5% r/r, na poziomie 6,8 mld PLN
- utrzymany wzrost rocznego zysku netto do 745 mln PLN (0 92,2% r/r) i wzrost EBITDA o 13,4% r/r
- najwyższy do tej pory poziom FCFE (wolnych przepływów gotówkowych dla właścicieli kapitału własnego): 816 mln PLN – wzrost o 22,8% r/r
- przyspieszona rozbudowa sieci ogólnokrajowej (uruchomienie 1,3 tys. nowych stacji bazowych) wpłynęła na wzrost poziomu gotówkowych nakładów inwestycyjnych o 1,5% r/r
Zobacz najlepszy abonament rodzinny porównanie i najtańszy abonament bez telefonu.
Prezes P4, Jean Marc Harion komentuje:
„Na zakończenie roku 2018, w którym przyspieszyliśmy rozbudowę własnej sieci, aby zabezpieczyć naszą niezależność od roamingu krajowego i ograniczyliśmy negatywny wpływ regulacji Roam-Like-At-Home, jesteśmy dumni, że możemy potwierdzić naszą wiodącą pozycję na rynku mobilnym w Polsce, i jednocześnie ogłosić poprawę wyników działalności operacyjnej i finansowej – zgodnie z oczekiwaniami przekazanymi w sierpniu ubiegłego roku.
Bardziej niż kiedykolwiek utrzymujemy klientów w centrum naszych działań, dbając o ich wartość i lojalność poprzez naszą obszerną ofertę konwergentnych usług mobilnych. Zgodnie z naszą strategią 2019-2022 ogłoszoną w listopadzie 2018, konsekwentnie rozwijamy naszą efektywną kosztowo sieć 5G-Ready, nasze wiodące oceny Net Promoter Score i rozpoznawalności marki podkreślają wiodącą komercyjną pozycję Play, a dodatkowo przyspieszamy digitalizację firmy, z priorytetem nadanym utrzymaniu i pozyskaniu klientów przez kanały online oraz samoobsłudze przez aplikację Play24 i chatboty. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszych oczekiwaniach na 2019 r., w którym spodziewamy się poprawy naszej skorygowanej EBITDA pomimo wolniejszego wzrostu przychodów i wyższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych związanych z kapitalizacją urządzeń abonenckich i digitalizacją procesów.”
Wyniki Play za rok 2018, a oczekiwania na 2019r
- Przychody: oczekiwany wzrost r/r niższy niż w 2018
- Skorygowana EBTIDA: oczekiwane 2.2 – 2.3 mld PLN
- Gotówkowe nakłady inwestycyjne: do 800 mln PLN
- FCFE: 670-675 mln PLN
- Wynagrodzenie akcjonariuszy: 40-50% FCFE
Wyniki Play za rok 2018 pokazują, że nadal posiada najwięcej klientów, jednak goni go Orange. Chociaż Play zwiększył ilość klientów kontraktowych w stosunku do 2017 roku, to ogólnie odeszło od niego 200 tys. użytkowników (15219 w 2017r. a 15015 w 2018 r.) Tymczasem liczba klientów Orange ogółem wzrosła o 400 tys. (14424 w 2017 r. a 14805 w 2018 r.). Jeśli taka tendencja się utrzyma, to ostatecznie Orange może wrócić na pierwsze miejsce.