Facebook Shops, czyli sklepy w aplikacji Facebook i na Instagramie
Facebook otrzyma nową funkcję – Facebook Shops. To coś więcej niż Marketplace. Zmiana ma umożliwić potencjalnym klientom dokonywanie zakupów w samej aplikacji Facebook’a, bez konieczności klikania w link odnoszący do sklepu internetowego firmy. Właściciele firm będą mogli mieć Sklepy w aplikacji Facebook i na Instagramie.
Skąd pomysł na Sklepy w aplikacji?
Firma Facebook w oficjalnej informacji prasowej podaje powody decyzji o wprowadzeniu nowej funkcjonalności. Znajdujemy tam następującą wypowiedź:
“W tej chwili wiele małych firm boryka się z trudnościami , a przy zamykaniu sklepów coraz więcej chce wprowadzić swoją firmę do sieci. Naszym celem jest sprawienie, by zakupy były płynne i umożliwić każdemu, od właściciela małej firmy do globalnej marki, korzystanie z naszych aplikacji w celu komunikowania się z klientami. Dlatego uruchamiamy sklepy na Facebooku i inwestujemy w funkcje w naszych aplikacjach, które inspirują ludzi do robienia zakupów i ułatwiają kupowanie i sprzedawanie online”.
Widać wyraźnie, że pandemia jest tu jednym z silniejszych motywów. Sprawiła, że zakupy rzeczywiście przeniosły się do internetu i ten trend prawdopodobnie będzie się utrzymywał. Dziś jedne z częściej wykorzystywanych urządzeń do robienia zakupów przez internet to nic innego jak telefony. Tymczasem mniejsi sprzedawcy często nie posiadają sklepów internetowych, mają za to profil na FB. Niebawem dzięki Facebook Shops będą mogli z niego korzystać, żeby prowadzić sprzedaż przez internet.
Jak będą działać Facebook Shops?
A jak dokładnie mają działać Facebook Shops? Funkcję Marketplace znamy. Dzięki niej można na FB zamieścić zdjęcia i opisy swoich produktów razem z linkiem do naszego sklepu internetowego. Facebook Shops da natomiast możliwość dokonania zakupów bezpośrednio w aplikacji. Samo utworzenie swojego sklepu w aplikacji będzie bezpłatne. Wystarczy załadować swój katalog, wybrać produkty, które chce się polecić, a następnie dostosować go za pomocą obrazu głównego i kolorów akcentu. Odwiedzający mogą następnie przeglądać, zapisywać i zamawiać produkty. Choć za sprzedaż będą pewne opłaty, to jednak największym źródłem dochodu dla Facebook’a mają tu być reklamy. (Sklepy mogą być prezentowane w reklamach i przez storys).
Ten system ma pomóc zwłaszcza małym firmom, prowadzącym sprzedaż detaliczną. Aplikacja zostanie dodatkowo dostosowana do potrzeb takich przedsiębiorców, żeby maksymalnie ułatwić reklamowanie się oraz skrócić drogę między dostrzeżeniem produktu przez klienta, a jego zakupem.
Sklepy w aplikacji także na Instagramie
Bardzo podobne zmiany obejmą też Instagram. Kiedy zobaczymy w Relacji lub jakimś poście produkt, który nam się spodoba, będziemy mogli kupić go, szybko przechodząc do sklepu sprzedawcy. Dzięki temu ominie nas cały proces wyszukiwania go w sieci. Widać wyraźnie jak bardzo zmienia się Instagram. Na początku był po prostu miejscem, gdzie można było dzielić się zdjęciami z prostymi filtrami. Potem dochodziły kolejne opcje, aż dotarliśmy do momentu, kiedy Instagram stanie się też sklepem. Na pewno zdecydowanie zwiększy to jego wartość rynkową.
A kiedy możemy się spodziewać wdrożenia Facebook Shops? W Stanach funkcja ma się pojawić w okolicach wakacji. Póki co, jest testowana. W Polsce z pewnością trzeba będzie poczekać na nią nieco dłużej. Mimo to, warto. Na pewno wielu ucieszy możliwość sprzedawania swoich produktów bezpośrednio w aplikacji Facebook’a i Instagrama.